باید زمینه حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی را فراهم کنیم
در دنیا متصدی و متکفل سوارکاری و مسابقات اسبدوانی مجزا است

رئیس فدراسیون سوارکاری با حضور در استودیو شبکه خبر در برنامه "هر روز ورزش" شرکت نمود و به تشریح وضعیت سوارکاری در سطح کشور پرداخت.
محمدرضا تابش با بیان اینکه وضعیت این فدراسیون در ایران نسبت به سایر کشورها دارای تفاوتهایی است افزود: در دنیا متصدی و متکفل سوارکاری و مسابقات اسبدوانی مجزا است. ولی در ایران یک فدراسیون مدیریت ورزش سوارکاری و اسبدوانی را عهده دار است . بنابراین ما در فدراسیون رشته های پرش با اسب،درساژ و استقامت را داریم که جزء رشته های سوارکاری هستند ، البته مسابقات زیبایی اسب هم توسط فدراسیون سوارکاری و با همکاری وزارت جهادکشاورزی برگزار می شود و همچنین مسابقات اسبدوانی نیز تحت نظر فدراسیون انجام می شود.
رئیس فدراسیون سوارکاری در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات صورت گرفته برای آموزش و همگانی کردن این رشته ورزشی که مورد توصیه دین مبین اسلام نیز می باشد اظهار داست:.با مطالعاتی که صورت گرفت دو مانع عمده بر سر راه توسعه و گسترش سوارکاری کاملاً ملموس بود . یکی مسئله قرنطینه است که متصدی آن دامپزشکی و وزارت جهادکشاورزی است که البته فدراسیون نیز، پیگیریهایی در این زمینه انجام داده که در جای خود اگر فرصت بود خواهم گفت. و یک مسئله دیگر امر مهم آموزش است.اگر ارتقاء آموزشها را نداشته باشیم نمی توانیم راه به جایی ببریم.بنابراین از ابتدا تصدی مسئولیت فدراسیون به این امر اهتمام داشتم اما در دیماه 1387 کمیته توسعه و سازماندهی آموزش را با هدف علمی کردن ورزش سوارکاری و ارتقاء مهارتها تشکیل دادیم در این راه از کلیه دست اندرکاران امر بهره جسته و نظر خواهی شد و بر اساس نیازسنجی انجام شده اولویت ها مشخص گردید.
محمدرضا تابش ادامه داد:برای اجرا ، بهترین روش ایجاد کارگاههای آموزشی که با همکاری دانشگاه علمی-کاربردی بود که موضوع دنبال شد وهدف علمی کردن ورزش سوارکاری،تمرکززدایی،خارج کردن برخی حرف از انحصار و رانت و اهتمام به پاسخگویی به نیازها و مهارتهای آموزشی در سطح کشور و استانها بود.
وی افزود: طی 20 ماه گذشته 30 کارگاه آموزشی در 26 عنوان و با حضور بیش از 2500 نفر برگزار شده و کلاسهای مربیگری درجه 3 را نیز برگزار نموده ایم که همه سرفصلهای آموزشی ، منطبق بر سرفصلهای فدراسیون جهانی سوارکاری و اهداف آموزشی که سازمان تربیت بدنی مدنظر قرار داده بوده است .برای شرکت در این کلاسها نیز شرایطی که منطبق بر سرفصلها و ضوابط بود قرار دادیم که احراز شرایط شرکت در این کلاسها برعهده هیاتهای استانها بود .
تابش ادامه داد: منطبق بر سیاست تمرکززدایی که اتخاذ گردیده ، کشور را به 5 منطقه جغرافیایی تقسیم کردیم و با توجه به تقاضاها ، در استانهای مختلف کلاسهای آموزشی را برگزار کردیم که در 8 ماه گذشته 5 دوره کلاسهای مربیگری را داشتیم که از 140 نفر واجد شرایط 100 نفر موفق به دریافت کارت مربیگری شدند،همچنین کلاس پارکوچینی را در دو مرحله و با بهره گیری از مدرس بین المللی برگزار کردیم که 10 نفر از 34 نفر واجد شرایط شرکت در این کلاس موفق به اخذ مدرک شدند.برگزاری کلاسهای دیگری همچون کلاسهای آموزشی داوری و زیبایی اسب، داوری و دامپزشکی استقامت و ... را با حضور مدرسان بین المللی از کشورهای آلمان،لهستان و مجارستان نیز برگزار نمودیم.
رئیس فدراسیون سوارکاری در بخشی از سخنانش با اعلام خبر خوش برای اهالی جامعه سوارکاری افزود: چند سالی بود که تاسیس کالج سوارکاری در کشور را دنبال می کردیم و خوشبختانه با پیگیریهای انجام شده و همکاری دانشگاه جامع علمی-کاربردی این پیگیریها به نتیجه رسید و از مهرماه امسال در رشته پرورش اسب در مقطع کاردانی دانشجو پذیرفته می شود.200 نفر از طریق کنکور سراسری متقاضی شرکت در این رشته بودند که 30 نفر موفق به تحصیل در این رشته شدند و در حال پیگیری هستیم که طبق قولهای داده شده در بهمن ماه کلاس مربیگری سوارکاری نیز دایر گردد و دانشجویان بتوانند پس از 2 سال تحصیل موفق به اخذ مدرک مربیگری درجه 2 شوند.
تابش در پاسخ به سوالی درخصوص هزینه های بالای ایجاد قرنطینه که باعث عدم حضور تیم ملی سوارکاری در بازیهای آسیایی شد با تصحیح این سوال که هزینه های اعزام درکنار برخی موارد دیگر موجب این مسئله بود افزود: ما تیم ملی را براساس رنکینگ 3 و 5 سال انتخاب کردیم و یک مربی ایرانی را در کنار این تیم قراردادیم و از یک مربی و سوارکار خوب ایرانی مقیم خارج از کشور برای هدایت این تیم در بازیهای آسیایی دعوت کردیم . جلساتی نیز با معاون توسعه ورزش قهرمانی سازمان تربیت بدنی و دبیرکل کمیته ملی المپیک داشتیم و طرح خودمان را ارائه کردیم.از ابتدا هم با وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان دامپزشکی و سازمان تربیت بدنی صحبت کردیم که معضل قرنطینه را حل کنند.
رئیس فدراسیون سوارکاری تصریح کرد: در بازیهای آسیایی گذشته که در قطر برگزار شد به علت همجواری با کشور قطر و وجود شرایط سهل تر خود فدراسیون با همکاری دامپزشکی مشکل اعزام سوارکاران را مرتفع نمود و برای اولین بار پس از 30 سال توانستیم با اسب های شخصی در مسابقات آسیایی شرکت کنیم ولی این فرصت برای مسابقات پیش رو دست نداد.
تابش ادامه داد:برای شرکت در مسابقات آتی چند روش را پیش رو داشتیم.نخست اینکه اگر مشکل قرنطینه حل شد از اسب های شخصی سوارکاران استفاده شود، دیگر اینکه از خارج از کشور اسب خریداری و در اختیار ورزشکاران قرار گیرد که این خود هم فرصت بود و هم تهدیداتی به همراه داشت.کما اینکه ما نمی توانستیم مالک اسب را مجبور به تامین اسب برای سوارکاران معرفی شده به عنوان تیم ملی نماییم یا بعضاً سوارکاران که در رنکینگ ما امتیاز آوردند را توان مالی خرید اسب را نداشتند که البته این نیاز به بحث مفصل دارد.روش دیگری که نه سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک و نه فدراسیون می پسندید ولی این مورد را هم آوردیم این بود که سوارکاران ما با اسبهای اجاره ای در مسابقات حضور یابند که هیچ کدام از این روشها با توجه به هزینه سنگینی که اعزام سوارکار و اسب و یا اجاره و خرید اسب داشت که معادل یک بیستم کل بودجه کمیته ملی المپیک بود راهگشا نشد.
یک مورد دیگر نیز راجع به تعهد درخصوص اخذ مدال بود.ما در بازیهای قبلی رتبه دهم را کسب نمودیم و این دفعه نیز علی رغم فرصت اندک قول مقام ششم را دادیم .ولی گفتند باید قول مدال بدهید که این یک مقدار توقع بیجا بود.
به نظر میرسد مجموعه حاکمیت با توجه به سابقه این ورزش در فرهنگ و تاریخ و مذهب ما باید کمکهای شایانی به این ورزش کند و دولت نیز باید کار را به مردم و بخش خصوصی بسپارد و موانع را برطرف کند که عمده مانع هم قرنطینه است که اگر این مانع برطرف شود ، ورزش سوارکاری ورزشی اقتصادی و پولساز خواهد بود و سوارکاران نیز در میادین بین المللی نیز افتخارآفرینی خواهند کرد.
رئیس فدراسیون سوارکاری در ادامه عنوان کرد مسابقات اسب دوانی از 250 دور در سال 82 به 360 دور در سالجاری رسیده است، سالیانه 2000 اسب در این مسابقات شرکت می کردند که اکنون به بیش از 3360 راس اسب رسیده است، آمار تماشاگران این مسابقات نیز از 56000 نفر به 180000 نفر رسیده و درآمد پیش بینی سالیانه نیز از 72 میلیون تومان به 600 میلیون تومان یعنی هشت و نیم برابر افزایش یافته است.جوایز درنظرگرفته نیز برای اسبها از 116 میلیون تومان به 660 میلیون و در سالجاری به 860 میلیون تومان افزایش یافته است.درخصوص مبارزه با دوپینگ نیز که از سال 84 شروع شده است، از 34% نمونه های مثبت اعلام شده به 6% در سال 88 رسیدیم.
درخصوص مسابقات استقامت که گستره آن در کل کشور است از 39 کیلومتر در سال 82 به 140 کیلومتر رسیدیم و برنامه داریم که به مرز 160 کیلومتر که مرز جهانی ست در سال آینده دست پیدا کنیم.
5 مسابقه سراسری بزرگ در سطح کشور داریم و استانهای فعال یزد،خوزستان،کرمان،لرستان،کردستان زنجان و فارس در مراحل بعدی تهران،گیلان،سمنان ،قزوین و بوشهر می باشند. تعداد 2 دامپزشک فعال در استقامت قبل از تصدی مسئولیت من به 12 دامپزشک فعال در سطح کشور رسیده ایم .15 سوارکار فعال کشور در سایت فدراسیون جهانی ثبت شده که توانسته اند طبق استانداردهای فدراسیون جهانی مسافتها را طی کنند.
مسابقات زیبایی اسب که قبلا دو رویداد در سال برگزار می گردید در حال حاضر به 5 رویداد رسیده است.در سال 2008 نیز به عضویت ایکائو سازمان جهانی جشنواره زیبایی اسب عرب درآمدیم.
تابش در خصوص فعالیتهای بانوان نیز در این رشته گفت: برای اولین بار در بازیهای آسیایی قطر حضور یک خانم ایرانی را در ترکیب تیم ملی داشتیم و در ترکیب هیاتهای سوارکاری نیز یکی از خانمها بعنوان رئیس فعالیت میکنند. حدود 30 درصد از ظرفیت کلاسهای آموزش مربیگری،داوری و کارهای تخصصی نیز با خانم هاست و تعدادی از آنها نیز کاندید داوری بین المللی در رشته های مختلف هستند.
تابش همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص خرید اسب در جشنواره های زیبایی اسب گفت:بله ،اسبهایی که حائز رتبه می شوندخرید و فروش می شوند که این خود نفع اقتصادی برای تولیدگنندگان دارد. ولی مشکل اصلی همین قرنطینه است. اگر مسئله قرنطینه حل شده بود ، اسبهایی را که در داخل پرورش می دادیم و در مسابقات زیبایی که با رعایت ،استاندارد های فنی جهانی برگزا می شد راهی به خارج شاید از کشور پیدا می کرد و صادر می شد، این اسب با قیمت بسیار بیشتری به فروش می رسید.
رئیس فدراسیون سوارکاری در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما از واردات بی رویه نتیجه ای نمی گیریم.کما اینکه از اول سال تا کنون حدود 300 راس اسب وارد کشور شده و البته کسی نیز نمی تواند جلوی آن را بگیرد چون فقط چند قلم کالا است که ورود آن ممنوع است اما اسب های پرشی وارداتی ( کیفیت لازم را نداشتند چون ورود آن ممنوع است) جام ولوو را داشتیم که از ارتفاع 140 سانتی متر فقط 16 راس از این اسبها توانستند عبور کنند.
وی تصریح کرد: من با واردات محدود و مشروط اسب موافقم و باید دید این اسب را برای چه امری می خواهیم.برای مسابقات پرش ، درساژ ، اصلاح نژاد و . . . این هم مقوله ای است که باید با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی به انجام برسد.
تابش در پاسخ به سوالی در خصوص تشویق بیشتر مردم به این ورزش ولو بصورت تفریحی و عمومی سازی آن اظهار داشت: در اسلام تاکید بسیار زیادی بر اسب و نگهداری و پرورش اسب شده و در فرهنگ و تاریخ ما هم اسب جایگاه بسیار والایی دارد ولی ما متناسب با این جایگاه رفیع در تاریخ و سنت و باور مردم چه کاری انجام داده ایم؟
وی ادامه داد: مجموعه حاکمیت نتوانسته متناسب با شان و جایگاه آن کاری انجام دهد. متاسفانه یک سری ورزشهای وارداتی را داریم و پولهای کلانی به این ورزشها که با دین و آیین و فرهنگ ما سنخیتی ندارد تزریق می شود .
رئیس فدراسیون سوارکاری تصریح کرد: ما برای طرح عمومی سازی ورزش سوارکاری پیشنهاداتمان را به رئیس جمهور و رؤسای سابق و فعلی تربیت بدنی دادیم. آنها هم تائید کردند گفتیم شما زیرساختها را برای توسعه ورزش در استانها فراهم کنید، باید زمینه حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی را فراهم کنیم، به بخش خصوصی تسهیلات یارانه ای بدهیم،برای آموزش سوارکاری نیز دولت بودجه هایی را اختصاص دهد و در اختیار باشگاههای بخش خصوصی قرار گیرد تا آنها در قبالش آموزش بدهند. و در هر استان نیز دولت یک پیست اسبدوانی و یک مانژ سوارکاری استاندارد با جایگاه تماشاگران و سایتی در کنار این مجموعه که سرمایه گذاران بخش خصوصی بتوانند مستقر شوند، احداث کند .
وی ادامه داد: پیگیری کرده ایم تا رشته سوارکاری جزو رشته های مجاز در آموزش و پرورش شود و جزو واحدهای تربیت بدنی مراکز آموزش عالی قرار گیرد . شهرداریها هم باید اهتمام لازم به این ورزش داشته باشند.این مجموعه کارهایی ست که اگر به آن توجه شود می توان در زمینه عمومی سازی این ورزش نتیجه گرفت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا